Zrodená pre krásu žien

Estée Lauder:   ,, O úspechu som nikdy nesnívala. Pracovala som na ňom.“

Estée Lauder sa narodila 1. júla 1908 v New Yorku. Je považovaná za amerického giganta v kozmetike. Počas aplikovania kozmetiky ženám – zákazníčkam vždy poradila, rozdávala vzorky zadarmo a postupne vybudovalaEstée Lauder Inc. – jednu z najväčších rodinou vlastnených spoločností zaoberajúcich sa krásou. V júni 1993  bol jej majetok odhadnutý na 3,4 bilióna dolárov. Veľmi často figuruje na zozname najobdivovanejších žien v biznise. Keď prezident Ronald Reagan robil hostiteľa v Bielom dome pre princa a princeznú z Walesu, Diana mala želanie spoznať iba troch hostí: Roberta Redforda, Brucea Springsteena a Estée Lauder.
                   
Estée vždy tvrdila, že sa narodila v habsburskom paláci a vyrastala ako kontesa. V skutočnosti sa narodila ako Josephine Esther Mentzer v Queense a žila nad železiarstvom.
Narodila sa 1.júla 1908 v Corone v Queense v  štáte New York ako najmladšie dieťa veľkej rodiny Maxa a Rose Mentzerovcov. Mala päť súrodencov (bratov) a nevlastnú sestru z otcovo prvého manželstva.
Ako dieťa sa hanbila za svojich rodičov emigrantov, za ich európsky štýl, striktné maniere a silný akcent v angličtine. Estée chcela byt stopercentná Američanka. Jej otec, krajčír, kúpil v susedstve železiarstvo. Estée pomáhala otcovi s ukladaním tovaru a vytvárala kreatívne výklady.
Po vypuknutí prvej svetovej vojny JohnShotz, brat pána Mentzera, ktorý bol chemikom špecializujúcimi sa na prostriedky starostlivosti o pokožku, sa nasťahoval do rodiny. V malom priestore za domom urobil napodobneninu laboratória. Estée bola fascinovaná. „Pozerala som sa, ako sa vytvárala tajomná formula.“ Videla, ako sa vyrábajú krémy v téglikoch a fľaštičky, ktoré omamne voňali a urobili z vašej pokožky  najjemnejší hodváb.
John ukázal Estée, ako vytvoriť krém na tvár. Estée,ktorá snívala, že sa stane vedkyňou, ho pomenovala super rich.Tento krém bol „na všetko použitie“ a vyskúšala ho na rodine a priateľoch.
V januári 1930 sa vydala za Josepha H. Lautera(neskôr si zmenili meno na Lauder), priemerne úspešného biznismena v odevnom centre. Ich prvý syn Leonard sa narodil o tri roky neskôr.
Nasledujúce roky vylepšovala krém svojho strýka. Medzi jej prvými zákazníkmi bola aj Florence Morris, majiteľka  kaderníctva v Upper West Side. Keď Florence otvorila ďalší salón v Upper East Side, Estée tam mala stánok s kozmetickými výrobkami. Neskôr rozšírila svoj biznis v hoteloch a privátnych predajoch v súkromných domoch.
Ak si zákazníčky kúpili nejaký tovar, začala im k nemu pridávať vzorky zadarmo, či už malý krém, alebo rúž. Estée Lauder sa stala pojmom na zoznamoch hostí najvplyvnejších hostiteľov. A jej biznis sa rozrastal.
V roku 1939 sa rozviedla. V tom čase pracovala hlavne v Miami, kde sa snažila predávať svoje prípravky pod značkou Estée Lauder,Inc.  V roku 1946  začala Estée pracovať ako riaditeľka marketingu a Joseph sa staral o financie. V tom čase ponúkali štyri kozmetické výrobky:
krém na problematickú pokožku, čistiaci olej, extra obohatený mnoho účelný krém, výživové mlieko na pleť plus púdre na tvár,očné tiene a rúž.

                  
Na stimuláciu ponuky Estée Lauder rozdávala tisícky vzoriek na charitatívnych večierkoch v newyorskom regióne.

V decembri 1942 sa znovu vydala za svojho prvého manžela JosephaLaudera. Ich druhé dieťa Ronald sa narodil v roku 1944.
Lauderovej prvý veľký zlom prišiel, keď Saks Fifth Avenue zadal osemstodolárovú objednávku a vypredal tovar v priebehu dvoch dní. Lauder nástojila na predaji svojich výrobkov iba v najlepších obchodoch. Sama trénovala predavačky, čím vlastne strávila na cestách každý rok šesť mesiacov. Rok 1953 bol pre ňu prevratný. To bol rok, kedy predstavila na trhu svoj prvý parfum „YouthDew“ (Ranná rosa), olej do kúpeľa s teplousladkou vôňou, ktorý mohol byť používaný aj ako parfum. Vtedajšia cena bola 8,5 dolára a produkt sa stal okamžite hitom. YouthDew sa stal najlepšie predávaným parfumom na celom svete.
Začiatkom roku 1950 sa stánky s kozmetikou EstéeLauder nachádzali po celej Amerike.
Lauder si zakladala na tom, aby jej spoločnosť bola privátna. To jej dovoľovalo riskovať s tvorbou nových produktov. To znamenalo, že čísla z výnosov jej predajov neboli publikované.
Lauder„ťažko pracovala“ aj na nákupcovej rezistencii. V Paríži „náhodou“ vyliala trochu „YouthDew“ na podlahu v GalleriesLafayette. Vôňa sa rýchlo rozšírila po obchode a zákazníci sa veľmi rýchlo začali zaujímať o parfum.Do roku 1970 sa výrobky Estée  Lauder predávali vo viac ako sedemdesiatich krajinách.

Počas osemdesiatych rokoch Estée Lauder vlastnila viac ako jednu tretinu pultov s kozmetickými výrobkami v obchodných domoch. Jej meno sa skrývalo za značkami EstéeLauder, Clinique, Aramis a Prescriptives Cosmetics. Zatiaľ čo Estée Lauder predala asi jednu desatinu všetkých kozmetických výrobkov, viac ako jedna tretina všetkých produktov ženskej kozmetiky predávaná vobchodných domoch bola výtvorom z jej kozmetickej spoločnosti. Jednou štvrtinou predaja pánskej  kozmetiky boli výrobky EstéeLauder.
Časopis Fortune reportoval v roku 1986, že majetok Estée Lauder je hodný 1,6 bilióna dolárov. Lauder  skutočne vedela, ako  správne predstaviť svoje výrobky na trhu. Používala rozdielnu taktiku na svojich  zákazníkov. Namiesto„Čo si želáte?“  sa spýtala:„Madam,dovolili by ste mi ukázať vám, ako tento zázračný krém vytvorený z tých najlepších a najčistejších ingrediencií omladí vašu pokožku?

Aj dnes ,keď Estée Lauder predstavuje svoje výrobky pri kozmetickom stánku, názorne  ukazuje, ako produkt pracuje, popritom aj poradí a pridá aj vzorky na ten ktorý typ pokožky. Tento špeciálny strategicky  krok darovania vzorky, teda malého darčeku ženám, ktoré sa rozhodnú kúpiť si nejaký už vyhliadnutý produkt, sa stal úžasným marketingovým nástrojom aj v iných kozmetických spoločnostiach. Lauder sa zúčastňovala na spoluvýbere predavačiek  vo svojich kozmetických stánkoch. V 80. rokoch dosiahlo toto číslo 7500 a Lauderovej predavačky začali nosiť titul poradkyne krásy.

Pripravila Helga Svetková, Miami