Zdravotné sestry, ktoré pracujú v ambulanciách na liečbu pacientov so sklerózou multiplex, bojujú s veľkou psychickou a fyzickou záťažou. Starostlivosť o pacientov s týmto ochorením je i časovo náročná – zahŕňa pravidelné podávanie infúzií, odbery krvi, zaúčanie pacientov a vyše 1-hodinové zdravotné kontroly. Najviac času im však zaberie množstvo administratívnej činnosti. Covid-19 k tomu pridal ďalšie povinnosti.
„Veľké množstvo času, ktoré by sme mohli venovať pacientom, strávime nad papierovačkami,” hovorí Viera Zigová, zdravotná sestra z SM centra v Ružinove. To zahŕňa napríklad ručné vypisovanie žiadaniek na lieky, prípravu zdravotnej dokumentácie či kontrolu schvaľovania liečby zdravotnou poisťovňou. Hoci môžu sestry zasielať e-recepty, musia ich ručne zapisovať, aby kontrolovali ich schválenie zdravotnou poisťovňou.
Covid-19 situáciu ešte viac skomplikoval
S príchodom Covidu sa k tomu pridali ďalšie povinnosti. Na začiatku pandémie sa pacienti zo strachu o svoje zdravie preobjednávali na neskoršie termíny. To prinieslo nielen viac administratívy, ale aj to, že sestry museli v konečnom dôsledku vybavovať veľa zdravotných prehliadok naraz. „Teraz je to o to horšie, že počas Covidu je v každej ambulancii namiesto dvoch len jedna sestra. Jednak je nás nedostatok a jednak niektoré pomáhajú pri očkovaní,” hovorí zdravotná sestra Silvia Bekeová z SM centra z Košíc.
„Cítime obrovský nápor z každej strany. Neistota a strach z pandemickej situácie lomcuje nielen pacientmi, ale i zdravotnými sestrami a lekármi – nikdy nevieme, čo pracovný deň prinesie, či neochorieme alebo či nebudeme musieť pomáhať na covidovom oddelení,” hovorí zdravotná sestra Vierka. „Od začiatku pandémie vybavujeme nekonečne veľa telefonátov. Pacienti sa boja o svoje zdravie, pýtajú sa na možný priebeh ochorenia v súvislosti s ich diagnózou, na očkovanie a testovanie na Covid-19 a podobne. Žiaľ, ani my niekedy nepoznáme odpovede na všetky otázky.”
Zdravotné sestry musia teda zastávať aj akúsi funkciu „psychológov” a okrem neustáleho vysvetľovania a odpovedania na otázky zároveň pacientov veľa upokojovať. V súčasnosti prebiehajú cez telefón aj zdravotné prehliadky, a tak sestry trávia telefonovaním dlhé hodiny.
Riešením je lepší IT systém a špeciálne centrá
Situáciu by podľa Viery Zigovej mohlo na krátky čas vyriešiť zavedenie IT systému pre lepší a efektívnejší manažment pacientov a liekov. „Mali by byť zostavené usmernenia pre neurológov, za účelom vytvorenia stručného prehľadu a hodnotenia zdravotného stavu pacientov. Pomôcť môže aj zavedenie jednoduchšieho a kratšieho elektronického protokolu pre zdravotné poisťovne,“ vraví Viera Zigová a dodáva, že takéto zmeny by uľahčili situáciu aj zdravotným sestrám.
Skutočne dlhodobým riešením je však podľa neho vytvorenie multidisciplinárnych centier, ktoré by poskytli komplexnú zdravotnú starostlivosť pre pacientov so sklerózou multiplex. Takéto centrá sú v zahraničí bežné, pretože významne odľahčujú bežné ambulancie. U nás však chýbajú.
„V centrách by pôsobili psychológovia, fyzioterapeuti, logopédi, urológovia, prípadne iní špecialisti. Na liečbu tohto ochorenia je totiž zvyčajne potrebná spolupráca viacerých odborníkov naraz,“ dopĺňa.
Roztrúsená skleróza (sclerosis multiplex, SM) je autoimunitné ochorenie, pri ktorom imunitný systém človeka napáda bunky a štruktúry vlastného tela, a začne ich ničiť, ako keby boli cudzie. Príčinou vzniku tohto ochorenia môže byť genetická predispozícia, faktory prostredia, vírusové ochorenia a stres či fyzická záťaž. Medzi príznaky patrí únava, problémy so zrakom, poruchy pohyblivosti, poruchy s rovnováhou, urologické problémy a svalová slabosť. V súčasnosti na roztrúsenú sklerózu neexistuje liek, ktorý by dokázal odstrániť všetky príznaky a ochorenie navždy vyliečiť. |
-pj-