Depaul Slovensko a agentúra FOCUS predstavili výsledky dvoch prieskumov, ktoré sa zameriavajú na životné podmienky ľudí bez domova a porovnávajú ich túžby a životné potreby s túžbami a potrebami širokej verejnosti. Tieto výsledky nielen odhaľujú kontrasty medzi tým, čo považujú za nevyhnutné bežní občania a ľudia bez domova, ale zároveň ukazujú, že mnohé základné hodnoty a želania sú spoločné pre všetkých. Tieto prieskumy poskytujú hlbší pohľad na realitu života na okraji spoločnosti a ukazujú, ako zásadná je pomoc pri návrate týchto ľudí späť do spoločnosti.
Každodenný život: Odlišnosti a podobnosti medzi verejnosťou a ľuďmi bez domova
Prieskum, ktorý realizovala agentúra FOCUS, sa uskutočnil v dňoch 8. – 15. novembra 2024 a zameriaval sa na otázku, bez čoho by si ľudia nevedeli predstaviť svoj každodenný život. „Výsledky ukázali, že medzi najčastejšie uvádzané veci patrili jedlo (35 %), mobil, internet a televízia (33 %), a rodina (33 %). To sú nevyhnutnosti, ktoré bežní občania považujú za samozrejmosť v každodennom živote,“ predstavuje výsledky prieskumu Martin Slosiarik, sociológ agentúry FOCUS a dodáva: „Relatívne nízke percento (35 %) ľudí, ktorí si na to spomenuli na jedlo, poukazuje aj na to, že väčšina ľudí berie jedlo ako každodennú samozrejmosť, čo je výrazne odlišné vnímanie v porovnaní so svetom ľudí bez domova.“
Prieskum medzi svojimi klientmi, ľuďmi bez domova, ktorý robil Depaul Slovensko, ukazuje, že každodenný život ľudí bez domova však vyzerá úplne inak. 41 % z nich považuje za nevyhnutné mať bývanie a prístrešie, kým na ďalších miestach sa ocitli základné životné potreby ako jedlo (38 %) a duševná pohoda (21 %). Tento kontrast medzi bežnou populáciou a ľuďmi bez domova odhaľuje, akým výzvam musia čeliť tí, ktorí žijú na okraji spoločnosti.
„Bývanie je pre ľudí bez domova kľúčové,“ vysvetľuje Jozef Kákoš, riaditeľ Depaul Slovensko. „Pre nás v Depaul Slovensko ide o prvý krok k tomu, aby sa človek mohol vrátiť do spoločnosti. Bez domova nie je úplne možné napĺňať si svoje základné práva a potreby.“
Medziľudské vzťahy sú pre ľudí bez domova takisto veľmi dôležité. Priatelia, nápomocní ľudia (20 %), zdravie (19 %), či partneri a vzťahy (15 %) sú vysoko hodnotené, čo podčiarkuje význam komunity, medziľudských vzťahov a podporných systémov pre ľudí bez domova v náročných životných podmienkach. „Hoci ľudia bez domova nemajú materiálne zabezpečenie, snažíme sa ich podporiť počas náročných dní a byť tu pre nich, vytvárať im bezpečné a prijímajúce prostredie,“ hovorí Jozef Kákoš.
Ak by ste mohli mať 3 želania, aké by boli?
Prieskumy Depaul Slovensko a FOCUS ukázali, že aj keď sa životné podmienky a okolnosti líšia, túžby a hodnoty sa veľmi podobajú. V prieskume Depaul Slovensko medzi ľuďmi bez domova, ktorý prebehol v rovnakom období, viac ako polovica opýtaných (56 %) uviedla, že najväčšou túžbou je mať vlastný domov. „Bývanie je predpokladom pre ukončenie bezdomovstva. V našej nocľahárni poskytujeme nocľah v istej miere a kvalite, no stále to nie je domov. Aj preto máme útulky pre chorých a Integračný program bývania, aby sme pomohli s dôstojným bývaním čo najviac ľuďom,“ dopĺňa Jozef Kákoš. Bežná verejnosť na otázku, čo by im najviac zlepšilo život pomenovala zdravie (70 %) a lepšiu životnú úroveň ako kľúčové.
Okrem bývania, ľudia bez domova túžia rovnako po zdraví (39 %) a rodine (36 %), pričom mnohí z nich vyjadrili želanie po stabilnom zamestnaní (25 %), čo ukazuje na ich túžbu po finančnej sebestačnosti a dôstojnosti.
„V spoločnosti je hlboko zakorenený stereotyp, že ľudia bez domova chcú peniaze na alkohol alebo drogy. To, že to tak nie je, ukazuje aj prieskum – top priority sú stále bývanie, zdravie, pocit bezpečia, jedlo, duševná pohoda či práca, ktorá výrazne predbehla alkohol,“ hovorí Jozef Kákoš Len 4 % ľudí bez domova si nevie predstaviť svoj život bez alkoholu. „Túžby týchto ľudí sú podobné ako túžby väčšiny z nás,“ pokračuje Jozef Kákoš. „Tieto želania nie sú niečím neobvyklým, sú to základné ľudské potreby. Ľudia bez domova sa k nim však snažia dostať v extrémnych podmienkach.“
Výsledky prieskumov zároveň ukazujú, že medzi túžbami ľudí bez domova sa vyskytujú aj snahy o zlepšenie vlastného života. Viac ako 12 % opýtaných v prieskume Depaul Slovensko uviedlo túžbu po sebarealizácii a zlepšení svojho života. Niektoré želania presiahli osobné túžby. Túžba „zlepšiť svet“ (11%) odráža pocit sociálnej zodpovednosti a vieru v možnosť vytvoriť spravodlivejšiu a rovnejšiu spoločnosť.
Rozdiely a paralely
Zaujímavým zistením oboch prieskumov je, že hoci sú odpovede na prvý pohľad odlišné, v mnohých oblastiach sa pohľady ľudí bez domova a bežnej verejnosti zbiehajú. Kým väčšina bežných ľudí uvádza technológie a materiálne potreby ako základ pre každodenný život, pre ľudí bez domova je to predovšetkým zabezpečenie základných životných potrieb, ako je bývanie, jedlo a zdravie. Obe skupiny respondentov spájajú želania ako vzťahy, láska a práca.
Bez pomoci sa nevrátia do spoločnosti
Depaul Slovensko vo svojej kampani BEZ POMOCI SA NEVRÁTIA DO SPOLOČNOSTI upozorňuje na rôzne oblasti života ľudí bez domova a základné ľudské potreby, ktoré zároveň v ich živote nie sú samozrejmosťou. Zdôrazňuje dôležitosť pomoci, ktorá je nevyhnutná pre návrat ľudí bez domova späť do spoločnosti. Zameriava sa na poskytovanie komplexnej pomoci ľuďom bez domova, ktorá môže zmeniť životy ľudí na okraji spoločnosti. Prostredníctvom adopcie postele na www.adoptujsipostel.sk môže verejnosť podporiť dlhodobé programy pomoci.
Napríklad adopciou postele
v nocľahárni vo výške daru 15 € mesačne darujete človeku v núdzi okrem
nocľahu aj teplú večeru, prístup k hygiene či sociálne poradenstvo. Pomôcť
môžeme aj svojím prístupom. Buďme všímaví k ľuďom na ulici
a vnímajme, že každý človek bez domova má svoj príbeh. Všetci máme svoje
túžby a želania. Pomôžme ľuďom bez domova vrátiť sa do spoločnosti
a žiť dôstojný život, ktorý je ich najväčším želaním.