Svoju vlasť museli opustiť zo dňa na deň. Ocitli sa v cudzej krajine, kde nikoho nepoznali. Nevedeli, ako si v nej nájsť bývanie, prácu či lekára pre seba a svoje deti. Boli vďační za akúkoľvek pomoc. Medicínske služby Linky zdravia pre Ukrajinu (ua.diagnose.me) – rýchlej zdravotnej konzultácie v ukrajinskom jazyku využilo od jej spustenia v marci 2022 už viac ako 3 700 odídencov. Linka zdravia pre Ukrajinu rozbehla svoje služby začiatkom marca 2022, len týždeň po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine dňa 24. februára. Linku od jej vzniku prevádzkuje spoločnosť Diagnose.me s podporou NN Slovensko (NN Životná poisťovňa a dôchodkové spoločnosti).
Linka spočiatku pomáhala najmä tým utečencom, ktorí sa potrebovali zorientovať v slovenskom zdravotnom systéme. Hľadali informácie o tom, na koho sa obrátiť so svojím problémom, prípadne na akú zdravotnú starostlivosť majú nárok. Od začiatku fungovania Linky zdravia pre Ukrajinu mohol operátor do hovoru pripojiť i záchranára so zdravotným vzdelaním, čo sa ihneď ukázalo ako veľká výhoda. „Na Linke si najviac cením to, že dokážeme pomôcť v každodenných a pre niekoho možno až banálnych situáciách, ktoré sú pre ľudí bez znalosti slovenského systému a jazyka veľmi stresujúce. Je skvelé, že sa majú na koho obrátiť, keď sa dostanú do zúfalej situácie,“ hovorí Alexandra Juríková zo spoločnosti Diagnose.me.
Keďže sa od vzniku Linky potvrdilo, že jej služby sú užitočné a skutočne ich využívajú tisícky utečencov z Ukrajiny, po polroku – v júli 2022 sa jej medicínske služby rozšírili: „Samozrejme, volajúci boli vďační aj za pôvodný rozsah pomoci, no cítili sme, že chceme pre nich urobiť ešte viac. Linku sme preto rozšírili o ďalšie služby. Medzi tie najžiadanejšie patria konzultácie so slovenským špecialistom a bezplatné diagnostické testy, ako napr. krvný obraz, CRP alebo kultivačné vyšetrenie z výteru hrdla,“ vysvetlila Daniela Tomášková, z NN Slovensko. Najväčší záujem bol pritom o konzultáciu s internistom, gynekologičkou a dermatologičkou. „Veľmi sa osvedčilo, že okrem našich operátorov sú jazykovo vybavení aj viacerí naši lekári, ktorí sa dohovoria s pacientmi bez tlmočníka. Takto je konzultácia nielen efektívnejšia, ale aj dôvernejšia,“ dodáva A. Juríková.
Príbehy z Linky so šťastným koncom
Jazyková bariéra vie pritom značne skomplikovať situáciu. „Operátorka volala s pánom, ktorý mal niekoľko dní vysoké teploty a silné bolesti, ale nechceli ho vyšetriť v nemocnici, ktorú mal nablízku. Napokon sa ukázalo, že išlo len o nedorozumenie a vďaka našej pomoci pána ošetrili,“ spomína operátorka Linky Svetlana Holoshchuk. Šťastný koniec malo aj volanie 15-ročného dievčaťa, ktorej mama odišla do nemocnice a do druhého dňa sa nevrátila, ani sa neozvala. Operátorka obvolala nemocnice a zistila, že matku museli urgentne prijať na infúzie a nemala ako informovať svoju dcéru. Podľa Svetlany Holoshchuk volajú na Linku nielen utečenci, ktorí už sú na Slovensku, ale často aj tí, ktorí sú ešte na Ukrajine a zvažujú odchod: „Vždy im veľmi odľahne, keď počujú svoj materinský jazyk. Uvedomia si, že v tom všetkom nie sú sami a existujú ľudia i služby, ktoré im pomôžu pri riešení problémov,“ opisuje svoje skúsenosti.
Linka zdravia pre Ukrajinu (ua.diagnose.me) poskytuje rýchlu zdravotnú konzultáciu v ukrajinskom jazyku pre utečencov so zdravotnými problémami. Linka je bezplatná a je k dispozícii denne od 7:00 do 19:00 h. telefonicky (+421 2 21 02 50 75) alebo cez online-chat. Hovory obsluhujú vyškolení operátori, ktorí podľa potreby pripoja odborníka alebo naplánujú hovor so špecialistom.